1 jan. 2017

Tajma marknaden

Som många andra har man gång på gång läst om hur vissa försöker tajma marknaden, tajma en uppgång eller nedgång. Jag känner att jag behöver skriva av mig om ämnet och hur jag gör och står i det hela.

När jag började investera på börsen trodde jag att man skulle tajma marknaden, det var det jag hade hört. Köp när kursen är låg och sälj när den står högt. Upprepa. Detta var något jag försökte mig på men med väldigt små summor, problemet var att jag inte alls visste när kursen var låg eller när den stod högt. Tittade man på bolagens historik så kunde man dra känslomässiga slutsatser om att kursen antingen har lyfta som en raket och en rekyl bör komma. Men jag märkte snabbt att det inte alls var så det gick till.

Samtidigt såg jag "billiga" bolag, bolag som hade stått högt i kurs och hade en nedåtgående trend, jag försökte då att fånga den fallande kniven i hopp om att det snart skulle vända. I denna stund känns det bra att återigen tänka på att "Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning." Detta tog mig tid att förstå.

Så hur gör jag? Jag köper, åtminstone är det tanken, jag fyller på i de bolag jag känner mig trygg i. Jag försöker idag att inte sälja, självklart har jag varit tvungen att omallokera när något oförutsett skett, när marknaden nåtts av nyheter. Mina köp i H&M är ett bra exempel på hur jag gör.


Mitt första köp var nära ATH, sedan dess har jag haft regelbundna köp. Mina sälj var under den perioden jag sålde av en större del av portföljen. Jag har inte haft några köp då H&M fortfarande har en stor del i min portfölj och fokus har legat på att vikta upp andra innehav.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade precis din blogg. Verkar som att vi är i ungefär samma ålder och livssituation.

    Jag försökte också tajma marknaden lite i början, köpte något förhoppningsbolag här och var. Såg det i och för sig som gambling så jag satte inte in några stora pengar i det. Numera är det långsiktigt, tråkigt sparande som gäller!

    SvaraRadera
  2. SNABB OCH PÅLITLIG LÅNE ERBJUDANDE I 72 TIMMAR
    Meddelandet är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika låneerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor till en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för att säkerställa transaktioner och du har möjlighet att få tillgång till din kredit inom 72 timmars garanti. Så snälla kontakta oss för mer information, tack.

    E-post : georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp : +33 756924191

    SvaraRadera
  3. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera