3 jan. 2017

Utdelningar - har jag några?

Jag har tidigare regelbundet nämnt att det är utdelningarna jag vill åt med mitt investerande, att ett av mina mål är att ha en stadig passiv inkomst. Men jag har idag lagt märkte på att jag inte skrivit något om hur jag ligger till idag, vad utdelningen för 2016 blev, vad utdelningen förväntas bli i år eller vad målet är för året.

Detta har att göra med att jag fortfarande ser min portfölj som under uppbyggnad. Idag är inte det största fokuset utdelningarna, utan att diversifiera min portfölj med stora starka (finansiellt) bolag. Jag tar fortfarande hänsyn till bolagens direktavkastning och det är självklart en faktor när jag väljer vad för bolag jag ska köpa.

Med det sagt känner jag fortfarande att det skulle motivera mig att se vad utdelningen ligger på idag om bolagen bibehåller förra årets utdelningar och har därför bestämt mig för att sammanställa denna informationen. Har bolagen presenterat vad detta års utdelning kommer att vara kommer jag att räkna på den summan, annars blir det förra årets för att göra en försiktig kalkyl. Det skulle inte vara roligt att minska den förväntade utdelningen.

Samtidigt är tanken att under året fördubbla portföljvärdet med egna insättningar, förhoppningsvis kommer värdeutvecklingen även hjälpa till. Detta gör att den förväntade utdelningen kommer att öka allt eftersom.

Det jag har klart är utdelningarna jag har fått sedan jag påbörjade mitt sparande. Dessa utdelningar ser ut på följande vis.

2013: På hösten påbörjades mitt sparande men hade dessvärre inga bolag som delade ut.
2014: 1 874,75 SEK
2015: 6 538,37 SEK
2016: 3 994,28 SEK

Minskningen mellan 2015 och 2016 har med att jag sålde av stora delar av min portfölj samtidigt som Tele2 hade en extra utdelning under 2015. För att även sätta en motiverande mål för året så satsar jag på 10 000 SEK för helåret.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Får lov att be om ursäkt men råkade radera din kommentar på mitt inlägg om H&M/Hemfosa istället för att besvara den.. Rookie mistake! ;)
    Jag tänkte svara dig att om du fortfarande har en oförändrad syn på bolagets långsiktiga intjäningsförmåga så bör du inte vara särskilt orolig över investeringen. Jag gick själv in på 303:- och hade enbart tur (jag spekulerade) att jag sålde av allt innan det sjönk kraftigt. Jag köpte därefter tillbaka allt och mitt GAV ligger nu på 257:-, vilket jag är nöjd med. Har du en kraftig övervikt på bolaget så skulle jag rekommendera att du inte frestas av att sänka ditt GAV på bolaget utan att snarare diversifiera portföljen.
    Stort lycka till, ska bli kul att följa din blogg.
    /S

    SvaraRadera
  2. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera