18 dec. 2016

Peckas Naturodlingar AB - onoterat innehav



Jag tänkte berätta lite om mina onoterade innehav. Jag var tillsammans med min familj tidigare under året och besökte norra delarna av landet, närmare bestämt Höga Kusten i Ångermanland. Dit vi åkte för att vandra, under våra dagar där bodde vi på ett nystartat ställe som går under namnet FriluftsByn.

Vi hade turen att vara där samtidigt som det planerades sen stor matfestival och under denna fick vi berättat för oss om ett lokalt företag som planerade en nyemission. Jag blev självklart intresserad och valde att ta del av deras investeringsmemorandum. Företaget i fråga är som titeln avslöjar, Peckas Naturodlingar AB.



Företaget bedriver kretsloppsodling, även kallat akvaponi. Syftet är att odla fisk samt tomater och att dessa samarbetar i ett kretslopp. Foder tillförs till fisken, det näringsrika vattnet från fiskbassängen leds över till en grusbädd med tomatplantor och renas i grusbädden. Vattnet rengörs sedan från bakterier i grusbädden och syresätts sedan för att återföras till fiskarna.

Detta lät väldigt intressant för mig, då det för mina öron är nytänkande och kostnadseffektivt. Utöver detta har redan företaget i fråga en grossist som bokat första årets produktion. Samtidigt har man kvar Pecka Nygård, som under 20 år har arbetat och bedrivit akvaponi i olika former.

Detta kretslopp möjliggör att företaget kan producera ekologiska svenska tomater året runt. Tar man även hänsyn till hur pass mycket ekomat ökar i försäljning känner jag att denna typ av satsning är helt rätt idag. Försäljningen av ekomat ökade med runt 39 % år 2015, vilket är en ökning med sex miljarder kronor. Den totala försäljningen av ekomat låg förra året på 21,5 miljarder kronor.

Det som dock oroade mig en aning var priset som man planerade att ta ut för sina tomater under vinterhalvåret. Detta är ett direkt utdrag från memorandumet: "Vi räknar med att sälja tomaterna för 40-80 kr/kg vilket betyder ett pris till kund på 80-160 kr/kg i butik."

Efter en snabb sökning på ekologiska tomater på MatHem ser jag att dem säljer spanska ekologiska tomater för ca 80 kr/kg. Ligger priset på de svenska tomaterna som Peckas säljer en aning högre så tror jag inte att man har problem med försäljningen men det är det övre spannet som oroar mig något.

Sedan kan det vara bra att nämna att företaget även planerar på en försäljning av regnbåge, men fördelningen av omsättningen mellan fisk och tomat är planerad att ligga på 15/85 vilket är varför jag fokuserat mer på tomaterna.

1 kommentar: