16 dec. 2016

Nytt köp - Novo Nordisk

Då var det dags för ett nytt bolag att leta sig in i min portfölj. Vi säger välkommen till Novo Nordisk.

Novo Nordisk är ett danskt läkemedelsföretag som bedriver utveckling samt tillverkning. Fokus ligger på diabetes, blödarsjuka, hormonbehandlingar av olika slag. Detta är mitt första danska innehav någonsin och köpet gjorde på kapitalförsäkringen för att Avanza själva får ta hand om källskatten.

Jag hade tidigare Johnson & Johnson i min portfölj men detta var ett av innehaven som försvann i och med min stora portföljrensning. Då dollarkursen står rekordhögt valde jag därför att leta efter ett läkemedelsbolag i närområdet och Novo Nordisk blev det självklara valet. 

Det blev en ganska så blygsam summa nu inledningsvis men jag planerar att fylla på i små mängder regelbundet. Jag känner nu att diversifieringen i portföljen börjar ta form men är ganska så sugen på att ta in bolag från bygg- samt verkstadsbranschen. Det får dock bli i ett senare skede då fokus just nu är att öka på nuvarande innehav.

Novo Nordisk har sedan 2005 höjt sin utdelning årligen och samtidigt som de har en utdelningsgrad på 43 %. Så utdelningen bör vara säker samtidigt som det finns rum för ytterligare höjningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar